شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

سیستم هواده سطحی و کاربرد آن در تصفیه خانه ها

یکی از روش های کاربردی به منظور بهبود شرایط برای رشد میکروارگانیسم های هوازی و مصرف آلاینده ها، استفاده از سیستم های هواده سطحی است. به کمک این سیستم ها، مواد آلی درون فاضلاب ها توسط میکروارگانیسم ها تجزیه می شوند و بوی بد فاضلاب ها از بین می رود. سیستم های هوادهی سطحی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها برای کاربرد خاصی طراحی شده اند.

دلایل اهمیت سیستم های هوادهی سطحی

هوادهی سیستم های فاضلاب به عنوان یک روش بهداشتی به منظور تجزیه مواد آلی شناخته می شود. با ایجاد تلاطم در سطح و عمق پساب های فاضلاب از تجمع گازهای مختلف جلوگیری می شود. در نتیجه، بوی ناخوشایند فاضلاب نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تمامی این کارها به دلیل فعالیت میکروارگانیسم ها و باکتری های هوازی انجام می شوند. این باکتری ها برای فعالیت به اکسیژن نیاز دارند. در نتیجه، اکسیژن مورد نیاز آن ها توسط چرخش پره های سیستم هواده تأمین می شود.

دلایل استفاده از سیستم های هوادهی سطحی
دلایل استفاده از سیستم های هوادهی سطحی

آشنایی با انواع هواده سطحی

سیستم های هوادهی سطحی تصفیه فاضلاب دارای انواع مختلفی هستند. انتخاب بهترین گزینه بر اساس شرایط محیطی و BOD فاضلاب انجام می شود. به طور کلی، انواع سیستم های هوادهی سطحی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

سیستم هوادهی سطحی ثابت

این سیستم کاملاً ثابت است و نمی توان از آن برای عمق فاضلاب استفاده کرد. سیستم های هوادهی سطحی ثابت معمولاً روی پل های بتنی بالای حوضچه های فاضلاب نصب می شوند. چرخش توربین ها و پره ها به وسیله الکتروموتور انجام می شود. به عبارت دیگر، هوا در اثر تلاطم ایجاد شده توسط الکتروموتور به درون پساب وارد می شود. هواده سطحی ثابت را می توان بر اساس سرعت چرخش به دو دسته تقسیم کرد:

  • سیستم های هوادهی سطحی ثابت دور تند: در این سیستم ها، سرعت بالای چرخش پره ها به دلیل اتصال مستقیم پروانه به شفت الکتروموتور است. بنابراین، هوادهی با سرعت بالاتری انجام می شود.
  • سیستم های هوادهی سطحی ثابت دور کند: در این سیستم ها، گیربکس وظیفه چرخش پروانه را بر عهده دارد. سیستم های هوادهی سطحی ثابت دور کند به دلیل سرعت پایین از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. با این وجود، امکان استفاده از آن ها در تصفیه خانه های بزرگ وجود ندارد.
انواع سیستم هوادهی سطحی
انواع سیستم هوادهی سطحی

سیستم هوادهی سطحی شناور

سیستم های شناور از دیگر انواع هواده سطحی به شمار می روند. این سیستم ها نیز مانند هوادهی سطحی ثابت به عمق نفوذ نمی کنند و پره ها تنها روی لایه های سطحی پساب قرار می گیرند. اجزا تشکیل دهنده سیستم هوادهی سطحی شناور شامل شفت، پروانه، سازه شناور لوله مکش خرطومی و الکتروموتور هستند. پروانه با روشن شدن الکتروموتور شروع به حرکت می کند. به این ترتیب، روی سطح پساب تلاطم به وجود می آید و هوادهی سطحی انجام می شود.

عملکرد سیستم های هوادهی سطحی شناور بسیار شبیه به نوع ثابت است. از سوی دیگر، این نوع سیستم ها را نیز می توان به دو دسته دور تند و دور کند تقسیم کرد. سیستم های هواده سطحی شناور دور تند از راندمان بالاتر و مقاومت بهتر برخوردار هستند. با این وجود، سیستم های هوادهی دور کند به دلیل قیمت پایین تر و نگهداری آسان تر ترجیح داده می شوند.

کاربرد سیستم هوادهی سطحی
کاربرد سیستم هوادهی سطحی

سیستم های هوادهی سطحی چه کاربردی دارند؟

سیستم های هوادهی سطحی در انواع مختلفی ساخته می شوند. با این وجود، کاربرد اصلی آن ها در اکسیژن رسانی و هوادهی استخرهای پرورش آبزیان است. این سیستم ها با ایجاد تلاطم در استخرهای پرورش آبزیان موجب ورود هوا به درون آب می شوند. به این طریق، اکسیژن مورد نیاز برای پرورش آبزیان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

البته، کاربرد سیستم های هوادهی سطحی تنها به اکسیژن رسانی استخرهای پرورش ماهی محدود نمی شود. از این تجهیزات می توان برای هوادهی و اکسیژن رسانی تصفیه خانه فاضلاب شهری نیز استفاده کرد. در نتیجه، انتخاب نوع سیستم هوادهی باید با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربری انجام شود. شرکت ابتکار تجهیز آبتاب در زمینه طراحی و ساخت انواع سیستم هواده سطحی ثابت و شناور فعالیت دارد. از محصولات این شرکت می توان در صنعت آب و فاضلاب استفاده کرد.