شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

استفاده از فرایند لخته ساز بهترین روش برای تصفیه آب

یکی از فرایندهای بسیار مهم و کاربردی در تصفیه خانه های آب و فاضلاب، انعقاد و لخته سازی است. این فرایند به منظور جداسازی ذرات معلق موجود در آب و با استفاده از مواد منعقد کننده انجام می شود. با استفاده از لخته سازی کدورت آب از بین رفته و مواد آلی آن حذف می شود. فرایند لخته ساز کاملا فیزیکی بوده و توسط مخلوط کن های مکانیکی انجام می شود.

فرایند لخته سازی چگونه انجام می شود؟

فرایند لخته سازی در تصفیه آب در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول مواد منعقد کننده برای کاهش نیروی جاذبه بین مولکول ها است. این فرایند انعقاد نام دارد. مواد منعقد‌ کننده معمولا مشتقاتی از آهن و آلومینیوم هستند. انعقاد کننده در آب به یون های باردار تبدیل می شوند. این امر سبب چسبیدن ذرات به یکدیگر شده و لخته های بزرگی را تشکیل می دهند.

پس از اتمام مرحله اول، زمان لخته سازی فرا می رسد. در تصفیه خانه های آب برای انجام فرایند لخته سازی از همزن های بزرگ استفاده می شود. این همزن ها ترکیب و مخلوط شدن ذرات را میسر می کنند. این مرحله باید کاملا آرام و پیوسته انجام شود تا حداکثر تماس و برخورد بین ذرات موجود در آب ایجاد شود. لخته های بزرگ تشکیل شده در کف حوض آب، ته نشین شده و سپس به کمک مواد سیال جداسازی و حذف می شوند.

توجه داشته باشید که اگر این مرحله با سرعت انجام شود، لخته های تشکیل شده می شکنند. در این صورت باید فرایند لخته ساز را دوباره انجام دهید. انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب به منظور تولید آب آشامیدنی و تصفیه فاضلاب های خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل موثر در فرایند لخته سازی

در فرایند انعقاد و لخته سازی آب، عوامل بسیار مهمی دخیل هستند. این عوامل سبب تصفیه آب و حذف ذرات جامد و معلق موجود در آن می شوند که این امر سبب شفافیت آب و امکان استفاده از آن به عنوان آب شرب می شود. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می کنیم:

  • نوع ماده منعقد کننده

یکی از عوامل بسیار مهم در فرایند لخته سازی در تصفیه آب، نوع ماده منعقد کننده است. این ماده باید دارای قدرت انعقاد بالا و دامنه PH وسیع باشد. آلومینات سدیم، سولفات آلومینیوم، سولفات آهن و کلراید‌های آهن و آلومینیوم از بهترین مواد منعقد کننده هستند.

  • غلظت مواد منعقد کننده

غلظت مواد منعقد کننده باید در حدی باشد که بتواند تمامی ذرات معلق و جامد موجود در آب را به هم نزدیک کند. بدیهی است که هر چه غلظت ناخالصی های موجود در آب بیشتر باشد، باید از منعقد کننده بیشتری برای تصفیه استفاده کنید.

بررسی غلظت مواد منعقد کننده
بررسی غلظت مواد منعقد کننده
  • PH آب

یکی دیگر از عوامل موثر در تصفیه آب، میزان PH آن است. فرایند لخته ساز، +H را از محیط آبی حذف می کند؛ بنابراین لازم است برای تولید هیدروکسیدهای فلزی، PH آب قلیایی باشد. معمولا برای تنظیم PH از مخلوط آب و آهک استفاده می شود. توجه داشته باشید که استفاده فراوان از آب و آهک، سبب بالا رفتن سختی آب می شود.

  • دمای محیط

لخته سازی می تواند در محدوده دمایی بین 12 تا 32 درجه سانتی گراد انجام شود. کاهش دمای محیط می تواند فرایند لخته سازی در تصفیه آب را با اختلال مواجه کند. معمولا در دماهای پایین از دوز منعقد کننده بیشتری برای تصفیه آب و فرایند لخته سازی استفاده می شود.

خرید انواع دستگاه لخته ساز جهت تصفیه آب از ابتکار تجهیز

فرایند لخته سازی کاملا تخصصی بوده و باید توسط دستگاه های لخته ساز صنعتی انجام شود. شرکت ابتکار تجهیز با دارا بودن 10 سال تجربه و فعالیت در صنعت آب و فاضلاب، یکی از تولیدکنندگان برتر کشور در زمینه تجهیزات مورد نیاز در این صنعت است.

خرید همزن های لخته ساز از ابتکار تجهیز
خرید همزن های لخته ساز از ابتکار تجهیز

تمامی ماشین آلات و تجهیزات ساخته شده توسط مهندسین ابتکار تجیهز، با استفاده از جدیدترین نرم افزارهای کامپیوتری طراحی می شوند. شما مشتریان محترم می توانید با خیال راحت میکسرهای مورد نیاز در فرایند لخته سازی را از این شرکت خریداری کنید. علاوه بر این می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص محصولات شرکت، با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.