شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

ساختار منحصر به فرد پل های دوار و خطی

به طور کلی پل های دوار و خطی از انواع مختلف پل های فاضلاب هستند که روی حوضچه های استوانه ای شکل نصب می شوند. این دسته از تجهیزات، نقش بسزایی در تصفیه فاضلاب ها ایفا می کنند. همچنین وظیفه اصلی آنها جلوگیری از ایجاد رسوب در تصفیه خانه ها است. از طرفی قیمت این محصولات اغلب با توجه به نوع پول و جنس بدنه هر کدام تعیین می شود.

بررسی عملکرد انواع پل خطی و دوار

حذف مواد جامد موجود در کانال های فاضلاب، یکی از مهم ترین مواردی است که موجب افزایش کیفیت آب می شود. همچنین جلوگیری از رسوب مواد جامد سبب می گردد که از آسیب رسیدن به دستگاه ها جلوگیری شود. بنابراین استفاده از پل ته نشینی دوار، کمک بسیاری به ته نشین کردن مواد معلق می کند. انجام این امر به گونه ای است که مواد جامد به شکل رسوب در کف حوضچه ها ته نشین شده و مرتب تخلیه می گردند. وجود نیروی گریز از مرکز در کف حوضچه ها، باعث چرخش پل های دوار و خطی و در نهایت تخلیه مواد معلق می شود.

کاربرد پل های خطی و دوار

  • مورد استفاده برای انواع تصفیه خانه های مربوط به آب شهری

  • مناسب جهت استفاده در تمام تصفیه خانه های بزرگ صنعتی

  • مورد مصرف در مراحل مختلف پیش تصفیه برای فاضلاب های بهداشتی

  • مناسب برای کارخانجات مواد غذایی، نساجی و تولید قند

نحوه عملکرد پل دوار
نحوه عملکرد پل دوار

انواع گوناگون پل دوار

1- نیم پل دوار: این مدل پل لجن روب دوار در واقع دارای طول کمتری نسبت به قطر حوضچه بوده و برای انواع تصفیه خانه کوچک استفاده می شود.

2- تمام پل دوار: طول این نوع از پل های دوار و خطی با قطر حوضچه یکسان بوده و امر تخلیه مواد جامد را با سرعت بیشتری انجام می دهد. به عبارتی تمام پل، پس از هر چرخش، فضای بیشتری از تصفیه خانه را در بر می گیرد. از طرفی این مدل پل اغلب برای انواع تصفیه خانه های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی و ساخت تجهیزات فاضلابی دوار

1- به منظور ساخت انواع پل ته نشینی دوار، از متریال و قطعات با کیفیت استفاده می شود. مواد آلی موجود در کانال های فاضلاب باعث ایجاد خوردگی و آسیب دیدگی تجهیزات تصفیه می شود. به همین علت، تیغه و قطعات داخلی انواع پل های دوار از استیل استنلس ساخته می شوند. از طرفی قطعات خارجی این محصولات از جنس فایبر گلاس می باشند.

2- پل های دوار و خطی در حقیقت با عرض استاندارد ساخته شده و ابعاد آنها متناسب با انواع حوضچه ها مشخص می شوند. همچنین ابعاد این نوع تجهیزات به گونه ای تعیین می شوند که امکان رفت و آمد برای نیروهای انسانی را فراهم سازند.

3- میزان شیب پل های دوار به صورتی در نظر گرفته می شود که به هدایت بهتر مواد معلق کمک شود.

4- سرعت چرخش تیغه های پل دوار و خطی، متناسب با فاکتورهایی مانند ظرفیت حوضچه و مقدار مواد جامد مشخص می شود. در برخی از موارد، طراحی پل ها به شکلی است که سرعت چرخش آنها قابل تنظیم می باشد.

ساختار داخلی پل تصفیه آب دوار
ساختار داخلی پل تصفیه آب دوار

ملاحظات مرتبط با طراحی این نوع تجهیزات تصفیه فاضلاب

1- سرعت چرخش پل های دوار و خطی داخل حوضچه های دایره ای شکل، بین 1 الی 3 دور در هر دقیقه است.

2- قسمت بالایی پل لجن روب دوار اغلب به منظور تعمیرات یا رفت و آمد انسانی طراحی می شود.

3- قسمت پاروی پل های دوار به گونه ای طراحی می شود که از مقاومت بالایی در برابر ناهمواری ها برخوردار باشد.

4- عرض پل اغلب متناسب با محل مورد نیاز جهت عبور نیروی انسان ساخته می شود.

کلام آخر

در نتیجه پل های دوار و خطی به منظور جلوگیری از انباشته شدن مواد معلق و شناور سازی انواع مواد سبک در فاضلاب استفاده می شوند. همچنین انواع پل های دوار متناسب با توجه به نوع حوضچه طراحی شده و در تصفیه خانه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. گروه صنعتی ابتکار تجهیز آبتاب، تولید کننده انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب بوده و اطلاعات کاملی در زمینه خرید پل های دوار به شما ارائه می دهند.