شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

انواع کاربرد پل لجن روب

پل لجن‌ روب که به آن پل ته نشینی نیز گفته می‌شود یکی از مهمترین اجزای موجود در ساختار حوضچه‌های ته نشینی محسوب می‌شود. از مهم ترین کاربرد پل لجن روب جلوگیری از انباشته شدن لجن و یا مواد جامد و رسوب شده در کف حوضچه می باشد. این محصولات در حال حاضر در انواع مختلفی طراحی و تولید شده و هر کدام از مشخصات خاص خود برخوردارند. در این مقاله انواع کاربرد پل لجن‌ روب را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

کاربرد پل لجن روب چیست
کاربرد پل لجن روب چیست

انواع کاربرد پل لجن روب

در فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی مواد جامد و معلق زیادی وجود دارند که باید به حذف تمامی آن‌ها اقدام شود. برای دستیابی به این منظور حوضچه‌های ته نشینی را ایجاد می‌کنند تا مواد معلق و سنگین‌تر از فاضلاب در کف آن رسوب کنند. عملیات ته نشینی رسوبات با کمک تجهیزات و ابزارهای مختلفی صورت می‌پذیرد.

پس از ته نشین شدن رسوبات و لجن‌ها نیز باید کف حوضچه‌ها به طور کامل پاکسازی شده و لجن‌ها تخلیه گردند. برای دستیابی به این هدف از پل لجن روب دوار و یا پل لجن روب رفت و برگشتی استفاده می‌شود تا با حرکات افقی و یا دوار و چرخان خود عملیات جمع آوری لجن و تخلیه رسوبات را به سرانجام برسانند.

این پل‌ها از امکان نصب شدن بر روی حوضچه‌های ته نشینی برخوردار شده و اپراتورهای انسانی می‌توانند به راحتی بر روی آن‌ها حرکت کنند.

به طور کلی پل‌های لجن روب در محیط‌های مختلفی کاربرد دارند. از جمله این محیط‌ها می‌توان به تصفیه خانه‌های آب شهری اشاره کرد و یا کاربرد آن‌ها در تصفیه‌ خانه‌های صنعتی و در مراحل پیش تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی را نام برد.

انواع پل‌های ته نشینی

پل ته نشینی بر اساس نوع حوضچه مورد نظر در انواع متنوعی طراحی می‌شود. این محصولات از لحاظ شکل و ساختار کلی، نحوه حرکت، شیوه جمع آوری مواد رسوب شده و یا لجن‌ها و…. با یکدیگر اختلافات اساسی دارند. با این حال و به طور کلی می‌توان آن‌ها را در انواع دوار و رفت و برگشتی دسته بندی کرد. هر کدام از این تجهیزات در موارد ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای نمونه پل لجن روب دوار را می‌توانند بر روی حوضچه‌هایی نصب کنند که شکل استوانه‌ای دارند. امکان طراحی این پل‌ها به صورت نیم پل و یا پل کامل وجود دارد.

نحوه عملکرد پل لجن روب دوار به این شیوه است که با ته نشین شدن و یا رسوب کردن مواد معلق در کف حوضچه، تیغه‌ای که به پل متصل شده است، در کف حوضچه واقع می‌شود و یک حرکت دایره‌ای شکل و یا دوار را انجام می‌دهد. با این حرکت و پس از ایجاد نیروی گریز از مرکز، رسوبات به مرکز انتقال پیدا خواهند کرد و امکان جمع آوری آن‌ها در همان نقطه در حوضچه وجود دارد.

اما اگر حوضچه‌های ته نشینی، مستطیل شکل طراحی شده باشند، باید برای جمع آوری رسوبات و تخلیه لجن‌ها از پل‌های لجن روب رفت و برگشتی استفاده کنند. این نوع پل‌های لجن روب از یک تیغه که هم عرض حوضچه است به وجود آمده‌اند که حرکت افقی و مستقیم دارد.

شیوه حرکت تیغه در کف حوضچه کمک می‌کند تا لایه‌های رسوب کرده و لجن‌ها از کف جدا شده و به انتهای حوضچه نقل مکان کنند. سپس امکان تخلیه آن‌ها فراهم شود.

اهمیت پل لجن روب در تصفیه فاضلاب
اهمیت پل لجن روب در تصفیه فاضلاب

نکات طراحی پل لجن‌ روب

پل ته نشینی و یا لجن‌ روب از هر نوعی که باشد باید مطابق با اصول استانداردها و قواعد خاصی طراحی شود. یکی از مهمترین این نکات و قواعد جنس مورد استفاده برای تیغه‌ها است. از آنجایی که این اجزا با مواد آلی و فاضلابی تماس برقرار می‌سازند، پس باید از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار شده و یا پوسیده نشوند.

از سوی دیگر در طراحی این محصولات باید فضایی خاص برای رفت و آمد اپراتورهای انسانی در نظر گرفته شده و از عرض بزرگی برخوردار باشند. از دیگر نکات لازم برای طراحی پل‌های ته نشینی می‌توان به سرعت حرکت پل اشاره کرد. میزان سرعت حرکات این تجهیزات باید با توجه به نوع رسوبات ته نشین شده و مقدار لایه‌های آن‌ها همچنین ظرفیت تصفیه خانه در نظر گرفته شود.

یکی از مهمترین اجزای به کار رفته در ساختار این پل‌ها تیغه بوده که علاوه بر جنس، شیوه طراحی آن هم اهمیت زیادی دارد. این بخش باید به نحوی طراحی شود که امکان حرکت در کف حوضچه را داشته و در صورت وجود ناهمواری هم بتواند به حرکت خود ادامه دهد.