شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

کاربردهای گسترده  نیم پل ته نشینی

صنعت آب و فاضلاب از تجهیزات پیشرفته ای استفاده می کند. یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در تصفیه فاضلاب نیم پل ته نشینی است. نیم پل ها درحوضچه های دایره ای برای جلوگیری از انباشته شدن رسوبات مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات کاربردهای مهمی در صنعت تصفیه فاضلاب بر عهده دارند.

  • تصفیه آب های شهری

  • امکان استفاده در تصفیه خانه های صنعتی

  • استفاده در مراحل پیش تصفیه فاضلاب های صنعتی

  • استفاده از نیم پل در کاخانجات تولید قند و صنایع مواد غذایی

  • پیش تصفیه فاضلاب

 طراحی نیم پل ته نشینی بر چه اساسی صورت می پذیرد؟

طراحی این تجهیزات بر اساس ویژگی های محیط و تصفیه خانه ای که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرد انجام می شود. برای افزایش کارایی و بازدهی این تجهیزات به چند نکته مهم باید توجه داشت.

  • استفاده از مواد و متریال با کیفیت برای ساخت بدنه پل و دیگر قطعات

برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات، جنس بخش هایی که داخل حوضچه قرار می گیرد از استنلس استیل است.

  • متناسب با اندازه حوضچه، باید عرض مناسبی برای نیم پل ته نشینی در نظر گرفت.
  • سرعت چرخش و حرکت تیغه پل باید با توجه به مقدار رسوب، نوع و ظرفیت حوضچه تنظیم شود.
  • تیغه کف روب باید به شکلی طراحی شود تا در صورت برخورد با سطوح ناصاف با مشکل روبرو نشود.
طراحی فنی و خاص نیم پل ته نشینی
طراحی فنی و خاص نیم پل ته نشینی

روش کار نیم پل ته نشینی چگونه است؟

در زمان تصفیه آب و فاضلاب مواد معلق زیادی در کف حوضچه جمع می شود. استفاده از نیم پل ها کمک می کند تا این ترکیبات به راحتی در کف حوضچه جمع شوند. روش کار نیم پل به گونه ای طراحی شده  است که انجام فرآیند جمع آوری رسوبات و ترکیبات معلق را راحتتر می سازد. نیم پل ها روی پایه و ستونی که در وسط حوضچه وجود دارد قرار می گیرند و اپراتور انسانی به راحتی می تواند روی پل حرکت کند.

تیغه های پل که در پایین ترین نقطه از حوضچه قرار دارند با انجام حرکات دوار و چرخشی باعث ته نشین شدن مواد می شوند. نیرو گریز از مرکز ایجاد شده توسط تیغه ها باعث جمع شدن رسوبات و لجن در وسط حوضچه می شود.

دستگاه کلاریفایر چه کاربردی در صنعت تصفیه دارد؟

برای زلال سازی فاضلاب و آب در تصفیه خانه از تجهیزات و دستگاهی به نام کلاریفایر استفاده می شود. این تجهیزات وظیفه زلال سازی را برعهده دارند. دستگاه کلاریفایر دارای حوضچه هایی است که در آن آب های ورودی با مقدار مشخصی از لخته ساز و منعقد کننده ترکیب می شوند. اضافه شدن این ترکیبات به آب باعث می شود تا مواد کلوئیدی موجود در آن ته نشین شده و آب خروجی زلال شود.

کلاریفایرها در دو نمونه تک عبوری و جریان در جهت بالا طراحی شده اند. کلاریفایر در کنار نیم پل ته نشینی در صنعت تصفیه فاضلاب بسیار کارآمد خواهد بود. قیمت کلاریفایر با توجه به چند مورد فنی مهم تعیین می شود.

  • شکل کلی کلاریفایر

  • مکانیسم منعقد سازی که برای مواد آلی استفاده می شود.

  • اندازه دستگاه

  • جنس بدنه و اتصالات و تجهیزات

طراحی کلاریفایر
طراحی کلاریفایر

چرا استفاده از نیم پل ته نشینی در صنعت تصفیه موثر است؟

حوضچه های تصفیه به اشکال مستطیلی و دایره ای طراحی شده اند تا مواد معلق به راحتی ته نشین شوند. طراحی این تجهیزات با توجه به شرایط محیط صورت می گیرد. گذر زمان باعث می شود تا رسوبات و لجن در کف حوضچه جمع شود که این لجن ها باید به صورت مداوم جمع آوری و تخلیه شوند. نیم پل ها کمک می کند تا فرآیند تخلیه رسوبات و لجن در مدت زمان کوتاهتری انجام شود.

قطعات و تجهیزات نیم پل با توجه به شکل حوضچه های تصفیه آب و فاضلاب طراحی می شوند. استفاده از نیم پل ته نشینی در تصفیه خانه  باعث می شود تا رسوبات و لجن ته نشین شده در کف حوضچه به راحتی جمع آوری و  در نهایت تخلیه شوند. طراحی این تجهیزات با توجه به شرایط و ویژگی های محیطی که قرار است در آن استفاده شود انجام می پذیرد. اندازه پل، جنس استفاده شده برای بخش های مختلف پل باعث ایجاد تنوع گسترده ای در این تجهیزات شده است.