شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

دریچه آب بند بتنی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دریچه ‌های آب بند، از جمله تجهیزات مهم و کاربردی در تأسیسات آب و فاضلاب، کانال ‌ها و مخازن آب هستند. از دریچه آب بند بتنی، برای کنترل جریان آب کانال های ورودی به سیستم تصفیه آب و فاضلاب، سیستم های آبیاری زمین های کشاورزی و غیره استفاده می ‌شود.

این دریچه ها، در انواع مختلف سه طرفه و چهار طرفه و غیره ساخته می شوند. می ‌توان با استفاده از آنها، از ورود آب به یک محل جلوگیری و آن را به محل دیگری هدایت کرد. از جمله کاربردهای دیگر دریچه‌ ها می ‌توان به کنترل جریان آب رودخانه‌ ها، کانال‌ ها، سدها و غیره اشاره کرد. دریچه های آب بند، امکان تنظیم جریان آب، تنظیم سطح آب، کنترل فاضلاب و حفاظت از محیط زیست را فراهم می‌ کنند.

 دریچه های آب بند ابتکار تجهیز
دریچه های آب بند ابتکار تجهیز

انواع دریچه آب بند بتنی

یکی از بزرگترین چالش ‌های حوزه آب و فاضلاب، هدر رفت آب به دلیل ورود بیش از حد آب به مخازن و استخرها است. می توان برای مدیریت بهتر جریان آب و جلوگیری از این هدر رفت، از دریچه آب بند بتنی در ورودی کانال ‌های آب استفاده کرد. این دریچه ‌ها در شکل های مستطیلی، مربعی یا دایره ‌ای ساخته می شوند و قادر به تنظیم دبی آب ورودی یا خروجی هستند. این تجهیزات دارای یک صفحه، قاب یا فریم، نوار پلاستیکی و شافت هستند و به صورت دستی یا مکانیکی عمل می کنند. میزان دبی آب، با حرکت صفحه کنترل قابل تنظیم است.

انواع دریچه ‌های آبیاری دارای کاربردهای متنوعی هستند. به عنوان مثال، از دریچه جوی آب برای کنترل جریان آب در سیستم ‌های آبیاری استفاده می ‌شود. برخی از انواع دریچه های آب بند عبارتند از:

دریچه سه طرف آب بند

دریچه های سه طرف آب بند، در داخل یک قاب قرار می‌ گیرند و برای جلوگیری از نفوذ یا عبور سیالات، سه طرف قاب (دو دیواره و کف) با پلیمرهای خاص پوشانده می شود. می ‌توان با کمک این دریچه ها، جریان آب در کانال یا بین دو مخزن را قطع و وصل یا کنترل کرد. یکی از نمونه های رایج این نوع دریچه ها، دریچه ‌های کشویی است.

دریچه چهار طرف آب بند

از دریچه آب بند بتنی یا دریچه های آب بندی شده از چهار طرف، برای قطع و وصل جریان سیال و کنترل میزان عبور سیال از یک دریچه باز شونده واقع در دیوارها از جمله دیوارهای بتنی استفاده می شود. چهار طرف این نوع دریچه ها، با مواد آب بندی کننده احاطه شده و امکان نفوذ و عبور سیال از آنها وجود ندارد. یکی از نمونه‌ های دریچه چهار طرف آب بند، penstocks (پنستوک ها‌) است.

دریچه های مورد استفاده در سیستم های آب و فاضلاب
دریچه های مورد استفاده در سیستم های آب و فاضلاب

از دریچه‌ های چهار طرف آب بند، برای قطع جریان فاضلاب یا آب در تصفیه ‌خانه‌ های فاضلاب شهری و صنعتی، سیستم ‌های تصفیه آب، سیستم‌ های زهکشی جاده ‌ها و بزرگراه ‌ها و کاربردهای دیگر مانند مزارع پرورش ماهی استفاده می شود. معمولاً دریچه آب بند بتنی، در فرورفتگی‌ های کانال آماده نصب می شوند یا با استفاده از پین ‌های ثابت در فواصل مشخصی از کانال نصب می ‌شوند. نوع و اندازه ساخت دریچه آب بند به نیازها و الزامات مشتری بستگی دارد.

پنستوک‌ ها

از پنستوک ‌های دیواری، که با نام دریچه ‌های کشویی نیز شناخته می ‌شوند، برای کنترل و مدیریت جریان آب یا فاضلاب استفاده می شود. این دریچه ‌ها به دلیل وجود آب ‌بندی در چهار طرف خود، می توانند از نفوذ سیال جلوگیری ‌کنند.

نصب دریچه آب بند بتنی بر روی دیوارهای ساخته شده از بتن یا هر دیوار دیگری، با استفاده از لنگرهای مکانیکی انجام می ‌شود. پنستوک ‌ها از موادی نظیر کربن استیل ساخته می شوند و قابلیت آب ‌بندی چهار طرفه دارند. کاربردهای پنستوک شامل باز و بستن و کنترل جریان آب چاه ‌ها، مخازن و خروجی لوله ‌ها است.

از دریچه های استاپ لاگ نیز در تصفیه ‌خانه‌ های فاضلاب، سیستم های آبیاری، کارهای هیدرولیک و نیروگاه‌ های برق آبی استفاده می ‌شود. این دریچه ها، دارای سیستم آب ‌بندی در قسمت ‌های جانبی و پایینی خود هستند و به این ترتیب می توانند از نشت سیال جلوگیری کنند.

خرید دریچه های آب بند
خرید دریچه های آب بند

کلام آخر

دریچه آب بند بتنی یکی از تجهیزات پرکاربرد در سیستم های آب و فاضلاب محسوب می شوند و دارای کاربردهای متنوعی هستند. خرید این تجهیزات از تامین کنندگان معتبر نظیر شرکت ابتکار تجهیز آبتاب می تواند موجب اطمینان خاطر شما از تهیه یک محصول با کیفیت برتر شود. کلیه محصولات ما، با ضمانت اصالت، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر ارائه می شوند. در صورت نیاز به خرید یا هر گونه راهنمایی می توانید با همکاران مجرب ما تماس بگیرید.