شهرک‌صنعتی‌پرند،خیابان نوآوران ، نبش نوآور4

پل لجن روب چیست و چه کاربردی دارد؟

در صنایع مختلف و به خصوص صنایعی که در آن ها به تصفیه مواد پرداخته می شود، لجن و رسوباتی به وجود می آید که به مرور زمان، روی هم انباشته شده و از بین بردن آن ها به مراتب دشوار خواهد شد. پل لجن روب دستگاهی است که مخصوصا برای استفاده در این صنایع، طراحی شده است. این دستگاه پس از این که روی حوضچه ها نصب می شود، می تواند با کارکردی که دارد، تمامی لجن ها و ضایعاتی که در حوضچه های تصفیه به وجود می آید را، از بین ببرد.

نحوه کارکرد دقیق پل لجن روب و عملکرد آن در حوضچه های ته نشینی

پل های لجن روب معمولا ساختاری مستطیل شکل دارند و در صنایع مختلف برای حذف لجن های ته نشین شده، شناور و آلودگی های موجود به کار می روند. این پل ها بیشتر در حوضچه های ته نشینی به کار می روند. از آن جایی که حوضچه ها متفاوت هستند و میزان رسوب و لجن های ته نشین شده در آن ها هم متفاوت است، انواع مختلفی برای پل های لجن روب طراحی شده است.

طراحی این پل ها با یکدیگر متفاوت است و در هر مکان به صورت خاص در نظر گرفته می شوند. معمولا در تانک های تغلیظ لجن به صورت پل و در حوضچه های ته نشینی به صورت نیم پل طراحی می شوند. تانک ها بزرگ تر هستند و میزان لجن بیش تر نیز در آن ها قرار دارد. بنابراین، به لجن روب بزرگ تری نیاز خواهند داشت.

نحوه عملکرد پل های لجن روب
نحوه عملکرد پل های لجن روب

مشخصات و نحوه عملکرد پل های لجن روب

زمانی که این پل ها در حوضچه ها تعبیه می شوند، تمامی رسوب ها و لجن هایی که ته نشین شده را جمع آوری کرده و به  کلکتور بیرون از کلریفایر هدایت می کنند. عملکرد کلریفایر به این پل ها بستگی دارد. اگر رسوبات و لجن های جمع شده، جمع آوری نشوند، کارکرد حوضچه ها با مشکل مواجه خواهد شد. نیم پل که در حوضچه ته نشینی استفاده می شود، عملکرد دقیق تری دارد. زمانی که لجن ها در ته حوضچه انباشته می شوند، نیم پل لجن روب تمامی آن ها را از کف حوضچه جمع می کند تا آن ها را به لوله جمع آوری لجن انتقال دهد.

عملکرد هر پمپ به عوامل مختلفی بستگی دارد. سرعت چرخش، یکی از عواملی است که پل ها را از هم متفاوت می کند. هر چه سرعت چرخش یک پل بیش تر باشد، میزان لجن بیش تری را می تواند، جمع آوری کند. برخی از صنایع، ضایعات زیادی دارند که در حوضچه های ته نشینی جمع می شود و اگر به موقع تخلیه نشوند، روی هم انباشته خواهند شد.

پل لجن روب شامل اجزای مختلفی است که هر کدام در عملکرد کلی این دستگاه تاثیر خواهند داشت. از اجزای پل لجن روب می توان به گریتینگ، تیغه و بلبرینگ کف گرد اشاره کرد. پل های لجن روب می توانند، کاربردهای مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشند:

  • این پل ها در تصفیه خانه های صنعتی می توانند، کاربرد داشته باشند.

  • تصفیه خانه های شهری

  • پیش تصفیه فاضلاب ها

پل های لجن روب دوار
پل های لجن روب دوار

انواع پل لجن روب در صنایع تصفیه

پل های لجن روب انواع مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

پل لجن روب رفت و برگشتی

این پل با طراحی که دارد به شکل طولی در حوضچه حرکت می کند و از ابتدا تا انتهای آن را طی می کند. این پل می تواند با استفاده از یک تیغه تمامی لجن هایی که در انتهای حوضچه انباشته شده اند را جمع آوری کند. در حقیقت روی عملکرد کلریفایر تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

پل لجن روب دوار یا دایره ای

حرکت سیستم این پل، کاملا متفاوت است و به صورت دایره ای تیغه لجن روب را در کف حوضچه می کشد. سرعت حرکت تیغه بسیار آرام بوده به همین خاطر تمامی رسوبات به طور کلی حذف می شوند. هر بار که این پل می چرخد، تمامی لجن ها جمع شده و به سمت قیف مرکزی که مخصوص جمع آوری ضایعات است، هدایت می شوند. این پل لجن روب مخصوص حوضچه های استوانه ای شکل هستند و با استفاده از یک نیروی گریز از مرکز تمامی لجن های سطح و کف حوضچه را تخلیه می کنند.

استفاده ازهر کدام از انواع پل لجن روب، بستگی به کارکرد موردنظر خواهد داشت.